Forfatter

A2N Digitalbyrå

Publisert

Hva betyr emojiene?

Emojies har tatt over måten vi kommuniserer på – og trenden er stigende! Men hva betyr de ulike ansiktene og figurene egentlig?

Og hvilken rolle spiller de i den digitale markedskommunikasjon?

Ordet emoji kommer fra japansk opphav, og betyr emo (bilde) – ji (bokstav).

Dirkete oversatt kan vi si at emoji betyr bilde-bokstav ✨

Kommunikasjonen har utviklet seg etter hvert som emojis har dukket opp.

I dag er det ofte ikke nok å uttrykke seg kun med tekst, spesielt etter utviklingen og tilgjengeligheten vi har fått gjennom iOS, Android og Windows.

Nå kan vi benytte oss av alt fra en stol (!) for å symbolisere latter, til å bruke et smilefjes for å uttrykke at man er irritert eller sint.

En form for emojis kan spores tilbake til rundt 80-tallet og tidlig på 90-tallet da SMS og tekstmeldinger så dagens lys.

Tiden hvor smileys var sammensatt av kolon og avsluttende parentes «:)» er endret, og på flere plattformer blir dette automatisk endret til «🙂» i dag.

Emojis gir deg muligheten til å uttrykke ideer, følelser og på andre måter berike samtalene mer enn noen gang over tekst.

Enten i form av at emojien i seg selv er et svar eller om emojien komplimenterer teksten for å uttrykke intensjonen.

Emojies kan være med på å endre oppfattelsen av en tekst.

For eksempel kan «🙂» oppfattes ulik dersom avsender og mottaker har forskjellig oppfattelse av betydningen bak emojien.

Det er kanskje lettere å bli misforstått når emojies tar over mer og mer av det tradisjonelle skriftspråket.

Det er derfor viktig å tenke på bruken av emojies – både i privat sammenheng, men også i markedsføringen. Det er like viktig å snakke samme språk når det kommer til emojies, som ren tekst.

Emojies har ikke bare blitt viktig i privat kommunikasjon, men også i markedsføringen – og da spesielt i sosiale medier.

Flere tilfeller viser at terskelen for å stoppe opp å lese en annonse er lavere dersom emojies pryder teksten.

Hvordan bruke emojis?

Nå som vi har lært at emojis kan bli oppfattet ulikt - så er det avgjørende at man har dette i bakhodet når man tar i bruk emojis i markedsføringen.

På generell basis, så vil et stort antall mennesker oppfatte hva en avsender mener når man uttrykker seg med en type emoji, så det å tilpasse bruken for en stor målgruppe kan være en lettere måte å ikke gjøre en feil på.

Å bruke emojis i meldingene eller budskapet kan legge til et ekstra nivå av personlighet for å menneskeliggjøre merkevaren og relatere til forbrukere.

Det er viktig å forstå forbrukerne dine for å sikre deg at man bruker emojis på en riktig måte.

Målgruppen vil spille en stor rolle på hvilke emojis som blir brukt i kampanjene dine for eksempel.

Demografi vil også påvirke hvilke type emojis som gir gode resultater og ikke.  

Her er det dermed avgjørende å bli bedre kjent med ditt publikum gjennom å analysere bruken slik at emojiene stemmer overens med det de liker å se på sosiale medier.

Hvilken markedsføringskanal du bruker vil også påvirke bruken av emoji. Formattering som mellomrom eller linje-returer kan skape variasjon i hvordan innlegg faktisk vises.

Det kan være en ulik visning på datamaskin kontra mobil, i tillegg så finnes det forskjellige emoji familier som påvirker visningsstilen for emojien man bruker.  

Visningsstilene kan ha ulike konnotasjoner når de vises på forskjellige enheter, så det er viktig å teste og være sikker på hvilken emoji man ønsker å ta i bruk.  

Emojis og sosiale medier

De utfyller hverandre perfekt!

Folk tar stadig i bruk emojis for å krydre på innholdet eller meldingene deres i dag og det er ingen grunn for at merkevaren din ikke skal ta i bruk emojis på samme måte.

Når man inkluderer emojis i tekst, så ha engasjement i bakhodet.

Det å spørre følgerne om å svare med en emoji f.eks. kan være en enkel måte å få mer engasjement på. Mer engasjement er algoritmene glad i!  

F.eks. svare med tommel opp eller ned.

Bruk emojis som en måte å legge til ekstra kontekst i meldingene.

Konklusjon

Før man legger til emojis i markedsføringsstrategien, så bør man spørre seg selv om det stemmer overens med merkevaren.  

Skal merkevaren være superformell så holder en kanskje emoji-bruken minimalt.  

Ønsker man derimot å fremstå mer livlig, så er bruk av emojis absolutt en måte å gjøre det på!

Sørg for at man tenker grundig over hvilke emojis som brukes, for det siste man vil, er at en emoji du valgte, har en helt annen betydning på nett enn den var ment for å være.  

Bilde: Nye iOS 15.4 Emojis.  Apple designs / Emojipedia composite

TilbakeSe flere artikler
Vi jobber for din synlighet. La oss hjelpe deg med markedsføringen.
Si hei!

Si hei og vi vil ta kontakt med deg :)

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

A2N Digitalbyrå

Teamet

Melissa Reiersen Tørring

Performance

Send oss en melding

Ønsker du mer informasjon om en
tjeneste eller et produkt?

Send henvendelse