Forfatter

Jo Simen Skog

Publisert

Jo Simen Skog
Publisert
18.1.2023

Hva er et digitalbyrå? Og hva skiller de ulike byråene?

Et digitalbyrå tilbyr tjenester innen design, innholdsproduksjon, digital markedsføring og webutvikling, men er også så mye mer enn det.

Tidligere hadde vi reklamebyråer, enkelt og greit – store og små.

På slutten av 90-tallet dukket det opp nye byråer i kjølevannet av internett og nye digitale muligheter med markedsføring. Blant de første nye byrånavnene vi ble kjent med var webbyråer. I dag finnes det et koble av nye byråkategorier som digitalbyrå, performancebyrå, tech-byrå, social-byrå, mediabyrå, markedsføringsbyrå, digitalt kommunikasjonsbyrå, SEM-byrå, SEO-byrå, marketing for hire byråer, og vi kunne fortsatt og fortsatt.

Vi skjønner at dette kan virke forvirrende for bedriftene.

Felles for alle byråene er at de i dag jobber med markedsføring og ønsker å bidra til at ditt firma bruker markedsbudsjettet mest mulig riktig og oppnår suverene resultater på kort og lang sikt. Noen byråer jobber mer langsiktig med din merkevare, mens flertallet fokuserer på mest mulig ROI på kort sikt. Vi forsøker å finne en balansegang her og anbefaler ofte å ta et skritt utenfor CTA-boblen og se på merkevaren og kommunikasjonen i et lengre perspektiv også. 

Hva er et digitalbyrå?

Et digitalbyrå tilbyr tjenester innen design, innholdsproduksjon, digital markedsføring og webutvikling. Begrepet digitalbyrå oppsto mens vi fremdeles skilte mellom tradisjonell reklame og digital markedsføring. Da hadde vi typisk de klassiske reklamebyråene som jobbet innen DM, trykk, film og radio, mens oppveksten av nye byråer med fokus på web, google annonsering, bannerannonsering osv, skjøt fart. Alle reklambyråer i dag jobber også digitalt, så egentlig kunne vi gått tilbake til begrepet reklamebyråer og kalt en spade for en spade. Likevel, begrepet digitalbyrå har satt seg selv om det nå føles litt vagt. Den aller meste markedsføringen i dag er jo tross alt digital.  

De fleste digitalbyråer jobber bredt med store og små selskaper. Vi i A2N har hele spekteret fra den lille tannlegen på hjørnet, til børsnoterte selskaper. Noen byråer har spisskompetanse innen noen bestemte områder, mens andre kan bistå bedriften med hele spekteret innenfor markedsføring og kommunikasjon. Vi i A2N gjør hele spekteret av digital markedsføring, men har også stor kompetanse på merkevareprosesser og posisjonering. Ja vi er et digitalbyrå, men mener at vi likegjerne kunne kalt oss for et markedsføringsbyrå eller kommunikasjonsbyrå

Hvorfor skal en bedrift bør bruke et digitalbyrå i sin digitale markedsføring?

Det finnes mange grunner til dette: 

1. Du får et fagmiljø på kjøpet

Du får ikke bare en person som kan digital markedføring, du får et fagmiljø. Miljøet er up-to-date og mye spisskompetanse. Det er i dag ikke mulig for en person å holde seg oppdatert. Faget vårt har blitt ekstremt stort og består av mange fagområder og plattformer som endres seg hele tiden. Et digitalbyrå følger nøye med på algoritmer og andre digitale endringer, og tilpasser sine arbeidsmetoder deretter.

 

2 Et digitalbyrå vil være oppdatert og kjenne til best practice

Et seriøst digitalbyrå vil alltid strebe etter nyeste teknologier og vil kunne tilby relevante strategier og metoder, basert på oppdatert data. Byråer som har en forståelse for hvilke muligheter som ligger i den digitale verdenen, vil kunne gi din bedrift et stort konkurransefortrinn. Et digitalbyrå har den ekspertisen din bedrift trenger for å skape et konkurransefortrinn.

 

3. Et digitalbyrå jobber smart og effektivt

Et bra digitalbyrå leverer raskt og effektivt. Mest sannsynlig blir det bedre på kortere tid enn om firmaet skulle gjort det selv. Om digitalbyrået samtidig har en policy der du som kunde eier all data, er det flest gevinster med å bruke ekstern hjelp. Mange digitalbyråer, oss inkludert, jobber også i tett samarbeid med selskapet og tilpasser rollefordelingen basert på hva som finnes av kompetanse internt i firmaet. Som hovedregel vil digitalbyrået alltid kunne tilføre bedriften bred og god kompetanse. Så vi kan si at bedriften sparer mye tid og ressurser på å sette ut jobben til eksperter, slik at ditt selskap kan bruke tiden på kjernevirksomheten. Men kanskje det viktigste; I de fleste tilfeller vil også et byrå skape bedre resultater!

 

4. Gode verktøy 

Når du benytter deg av et digitalbyrå får du også tilgang på bransjens mest moderne og effektive verktøy. Dette er både viktig og nødvendig for å forbedre og optimalisere markedsføringen.

 

 5. Fleksibilitet med bruk at digitalbyrå

Når du bruker et digitalbyrå fremfor interne ressurser, kan du justere opp og ned etter behov. Noen ganger holder det med en 10% stilling eller bare noen få timer, mens andre ganger vil behovet være mye større. Du som bedrift vil da kunne justere opp og ned og betaler kun for den ressursen du bruker og trenger.

 

5. Det er kanskje ikke så dyrt å bruke et digitalbyrå?

Nei det er det som hovedregel ikke. Ansetter koster penger, sykefravær koster og tillegg vil mange oppleve at interne resurser ikke får den kompetansen de trenger over tid, ettersom de mangler miljøet rundt seg. Les mer om marketing for hire her.

A2N - Digitalbyrå i Oslo

Hvordan velge digitalbyrå?

 

Det finnes et hav av byråer og mange er flinke. Start med inntrykket du får på nettsiden. Se på referanser og sjekk de ansatte. Hvilken kompetanse trenger du og hva slag spisskompetanse har byrået. Men det aller viktigste er å ta en prat med byrået. De første samtalene vil gi deg svaret du trenger. Lytter de, er de interesserte og har de noen gode tanker om hvordan dere sammen skal nå målene? Du vil raskt merke om dette byrået har engasjement og brenner for at kundene skal lykkes.

 

Et godt tips er å ikke lage for mye rammer og spesifikke krav. La byrået få tenke fritt og by litt på seg selv. Dere ønsker et byrå som er proaktive og som ønsker å utfordre dere litt og som kanskje foreslår kanaler og aktiviteter dere ikke tenkte på selv. Kanskje de også utfordre budskap, profil og tone of voice? Hvis du lager for spesifikke rammer, kan du oppleve å få et byrå som blir alt for produksjonsorientert og som gjør som dere sier, men ikke noe særlig mer. Kan være bra det, men budskapet her, er at dere bør se etter byråer som finner gullet, som dere kanskje ikke har sett selv.

 

Be om forslag og et tilbud også kjenner du på magefølelsen.

Så hva er A2N? Vi mener at et markedsføringsbyrå er et mer dekkende og riktig navn på byrået vårt, men enn så lenge har vi Digitalbyrå med oss videre :)

 

 

TilbakeSe flere artikler
Vi jobber for din synlighet. La oss hjelpe deg med markedsføringen.
Si hei!

Si hei og vi vil ta kontakt med deg :)

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Anders Krokfoss

Partner & Rådgiver

Teamet

No items found.
Send oss en melding

Ønsker du mer informasjon om en
tjeneste eller et produkt?

Send henvendelse