Forfatter

Jo Simen Skog

Publisert

Jo Simen Skog
Publisert
16.9.2021

Slik får du bedre SEM resultater

Er det slik at den som betaler mest kommer øverst? Det enkle svaret er NEI. Faktisk så er innholdet på nettsiden din veldig avgjørende for hvor høyt du rangerer med annonsene og hvor mye du må betale. Les mer om hvordan du får bedre resultater og mer igjen for pengene dine her.

Med over 92 prosent markedsandel, er Google den desidert mest brukte søkemotoren i verden, og da er det her man ønsker å være synlig. Da er spørsmålet: Hvordan bestemmer Google hvordan annonsene blir rangert? Hvem er på førsteplass? Gjennom en auksjon, betaler du penger og byr på søkeord som du ønsker at annonsene skal være synlige på. Byr du høyere enn konkurrentene, er det en stor sjanse for at annonsen din havner høyt oppe i søkeresultatene. Her får man anledning til å sette Max CPC - et maksbeløp som du ønsker å betale for å være synlig på et søkeord. Men er det så enkelt som å si at "Cash is King" i Google? Svaret er ikke så enkelt som det.

Hva er grunnen til at man ikke enkelt betaler seg til topps?

Googles algoritmer prioriterer alltid kvalitet og relevans først, etterfulgt av bud på søkeord. Disse to faktorene analyserer Googles algoritmer. Resultatet er en Quality Score som enten er god eller bør forbedres.

PPC + SEO

En effektiv SEM-strategi innebærer derfor litt hjelp fra SEO - søkemotoroptimalisering for å få høy Quality Score. Mens SEO er en langsiktig strategi som fokuserer på organiske resultater, er SEM en strategi som benytter seg av både SEO og PPC. Har man fyldig, engasjerende og relevant innhold på nettsiden, vil det også gjenspeile seg positivt i en betalt annonse. Google vil vurdere annonsene med en høyere Quality Score, og dermed er det lettere å kapre en god posisjon i søkeresultatene for å skape synlighet for din bedrift.

Trenger du hjelp med å komme i gang med SEM kan du kontakte SEM-teamet vårt her i A2N. Vi står klare til å hjelpe deg med både Google Ads og Bing Ads!

Noen fakta opplysninger:

  • SEM er en markedsføringskanal som innebærer å fremme innhold på søkemotorer ved bruk av betalt søk.
  • Strategi, planlegging og optimalisering er viktig.
  • Om betalt søk: du betaler kun når noen trykker på annonsen din. Dette kalles for CPC - Cost Per Click. CPC kan i mange tilfeller også bli omtalt som PPC, som er en forkortelse for Pay Per Click.
  • Verktøy som Google Ads gir annonsører mulighet til å lage annonser til å markedsføre på Google. Et alternativ til Google Ads er Bing Ads, som åpner for å annonsere på søkemotorer som Bing og Yahoo.
  • Vår erfaring er at det alltid er verdifullt å få en spesialist til å gjennomgå strategien.

Ta kontakt med en av våre rådgivere for en prat. Vi inviterer gledelig til en kaffe i våre lokaler.

TilbakeSe flere artikler
Vi jobber for din synlighet. La oss hjelpe deg med markedsføringen.
Si hei!

Si hei og vi vil ta kontakt med deg :)

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Partner & Rådgiver

Teamet

Jo Simen Skog

Partner & Rådgiver

Gyda Istre

Performance Rådgiver

Send oss en melding

Ønsker du mer informasjon om en
tjeneste eller et produkt?

Send henvendelse