Jo Simen Skog

Jo Simen Skog

Jobbe med oss?

Send henvendelse

Vi har hørt den før. Men er det riktig?

Markedsbyrået A2N ble etablert i 1999 så vi har erfart en god del. En av de tingene vi har opplevd er at økonomien svinger. Vi var faktisk i full drift før dot.com boblen sprakk. Og etter det har vi vært igjennom både en og to boligkriser, finanskrise, oljekrise og Covid.

Ja og nå er vi inne i en mer klassisk nedgangskonjunktur. Den vi nå er inne i, er faktisk styrt av myndighetene. Det er altså et prekært ønske om å bremse den heite økonomien, få ned prisvekst, kjøpefest og inflasjon. Betydelig økte renter gir svakere kjøpekraft og klassisk dyrtid. Boligprisene vil roe seg og mest sannsynlig gå e ndel ned. Mange vil merke dette godt, spesielt de som ikke har tatt hensyn til renteøkning osv.

Og her kommer en hemmelighet fra et markedsbyrå med lang fartstid:

Kriser er forbigående. Det vil snu og det kommer bedre tider. Når rentene biter og prisveksten kommer tilbake til det som er akseptabelt, vil myndighetene på nytt gjøre tiltak, for å få noe mer fart. Utfordringen for de fleste av oss er å holde hodet kaldt i den fasen av nedgangstiden vi er inne i akkurat nå.

Synlighet og markedsføring i nedgangstider

Hva har vi som har vært i bransjen lenge lært av disse svingningene?

Mye! Det er ingen tvil om at bedrifter har behov for markedsføring og synlighet i nedgangstider, ja mest sannsynlig enda mer enn før. Nå er et gunstig tidspunkt for å vinne markedsandeler eller ta nye posisjoner.  Og som en bonus, blir du som regel mer synlig for en rimeligere penge. Det er ikke sant at alt blir dyrere. Når konkurrentene holder igjen, fører det til at prisene på markedsføring generelt blir litt rimeligere.

Som markedsbyrå gjennom flere tiår har vi erfart at de som våger å holde trykket oppe vil være vesentlig bedre posisjonert i markedet når det løsner. Noen ganger kommer det en kraftig rekyl. Vi husker senest hvordan enkelte bransjer opplevde en vill bonansa kort tid ut i covid (hus, hjem, hytter, treningsutstyr osv). Vi var raskt inne i en privat kjøpefest, vi aldri har opplevd tidligere. De som da var klare, fikk være med på moroa.

Når dette er sagt, har vi forståelse for at mange blir usikre og velger å holde igjen. Kanskje har bedriften utfordringer med likviditet og en svak egenkapital i utgangspunktet og kanskje sitter man på for store faste kostnader. Vi skjønner dette er utfordrende. Men all erfaring og faglitteratur sier det samme – det er mye du da bør vurdere å kutte ned på, men ikke markedsføringen.

Om du kutter ut all markedsføring vil du havne langt inne i de dype skoger, hvor ingen finner deg.

Markedsføring i nedgangstider oppsummert:

1. Vær tro med merkevaren

Ved å være ekstra synlig i nedgangstider vinner du tillit hos kundene. Du blir sett på som en stabil og troverdig aktør, noe som blir ekstra synlig når konkurrentene trekker i håndbrekket.

2. Stå klar på perrongen

Vi vet at situasjonen snur igjen. Det kommer tilbake til normalen og plutselig er det full fart igjen. Er du ikke klar da, vil du ikke heller ikke blir med på oppturen. Det er trolig litt for sent å skulle bygge tillit, kjennskap og synlighet til å henge med om du har vært usynlig i en lengre periode nå.

3. Se på nedgangstider som en mulighet

Når konkurrentene kutter, øker muligheten for å bli mer synlig og ta markedsandeler

4. Bruk pengene litt mer smart

Nå er kanskje tiden der du bør være noe mer selektiv. Still krav til markedsbyrået om god målrettet annonsering og med tett oppfølging.  Det er smart å fokusere på de tjenestene eller produktene som er mest lønnsomme. Kjør ende hardere på SEO. Har dere ledig kapasitet internt, kan du sette av litt ekstra ressurser på godt innhold og aktiv søkeordsstrategi.

Kanskje nå er tiden for å vinne drømmekunden?

5. Fortsett å være synlig

SEO og annonsering vil holde deg i synsvinkelen og riktig posisjonert når kundene igjen er klare.

Og som alltid; Vær flink med å måle effekt og resultater av alt du gjør slik at du både kan forsvare kostnaden og optimalisere for enda bedre resultater.

Send oss en melding

Har du spørsmål eller ønsker mer informasjon?