Forfatter

Øyvind Emanuelsen

Publisert

Øyvind Emanuelsen
Publisert

Hva skjer om dine nyhetsbrev og autosvar går i kundens spam-filter?

SPAM eller søppel-post er et kjent begrep for folk flest i moderne tid. Det tok ikke lang tid fra folk flest fikk internett til vi begynte å motta e-poster fra bedrifter som ikke burde ha vår adresse.

Nå om dagen har vi heldigvis skarpe SPAM-filter i våre e-postlesere som filtrerer ut det aller meste.

Men systemet er ikke feilfritt. Vi har nå et motsatt problem, hvor reel epost kan bli blokkert. Og det er et problem for bedrifter både store og små.

Hvis din bedrifts systemgenererte e-post slik som autosvar, ordrekvitteringer og nyhetsbrev kan bli filtrert som SPAM så kan det bli meget kostelig over tid.

Kort oppsummert

For å sørge for at dine e-poster kommer frem til dine kunder bør du sørge for at ditt nettsted har satt opp DKIM (DomainKeys Identified Mail) og DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting and Conformance) for dine e-post utsendelser.

Dette anbefaler vi standard for alle våre kunder for å øke sjansen for vellykket leveranse. Det er derimot ingen garanti.

Forskjellige epostlesere har forskjellige oppsett. Men uten, vil det være meget sannsynlig at leveransen svikter.

Hvis du er interessert i denne oppgraderingen, ta kontakt med oss på hei@a2n.no

Utfyllende

Vi tar en rask oppsummering av høydepunktene av utviklingen så langt. Det illustrerer to poeng:

1. Utviklingen går raskt på begge ender

2. Den stopper aldri

1864 - Første SPAM går ut. Stort sett svindel rettet mot rike finansfolk i USA

Telegrafen er elektrisk så vi teller fra omtrent her. Ok vi hopper litt frem

1992 - 1993 – Internett blir tilgjengelig

BAM! SPAM! Rett ut av porten er kappløpet i gang. Det neste ti-året består SPAM-filterforsvaret stort sett av kjøreregler for e-post som raskt blir utkonkurrert av triks SPAM-senderne finner opp.

SPAM eksploderer som en konsekvens.

2000 - Første «Nigeria-epost» 419 - svindel dukker opp

En real klassiker. Tenk vi har hatt disse gående nå i over 20 år.

2003 - 2004 - Sender Policy Framework

Anti-Spam-aktørene etablerer en ny standard for sending av e-post, og en milepæl er nådd! Det sendes nå mer SPAM enn vanlig e-post.

2007 - DKIM RCF

Anti-Spam fortsetter å heve nivået med kryptering og autentisering for e-post-sending.

2009 - Google Auto Translate

SPAM-svindlere begynner med flerspråklige utsendelser. SPAM eksploderer igjen.

2010 - 9 av 10 e-post er nå SPAM

2010 - 2015 DMARC.ORG etablerer seg

Vi filtrerer effektivt SPAM i innbokser for mennesker, men for effektivt. Nå går en god del vanlig e-post i SPAM-filteret fordi reglene er meget strenge.

2022 - DKIM er blitt nødvendig for god levering av auto-generert e-post og det sendes globalt 300 milliarder SPAM epost daglig.

Man trenger nå en autentisering av avsender for at man i det hele tatt skal ha sjans til å unngå SPAM-filteret.

DKIM (Domain Key Identified Mail) er et sikkerhetssertifikat for e-post som forsikrer at avsender er riktig.

Som vi kan se fra tidslinjen har DKIM eksistert siden 2007. Det finnes en rekke aktører i markedet som kan hjelpe.

Vi i A2N har valgt å samarbeide med Mailgun, som er bransjeledende innenfor leveranse av auto-generert e-post.

For våre kunder kan vi iverksette tjenesten på kort varsel gitt at dere har tilgang til deres Domeneregistrar hvor DNS er styrt fra. Dersom vi har domenet liggende hos oss er det enda raskere.

Dessverre er det ingen garanti for at man unngår SPAM-filteret. Det er langt bedre enn bare SPF men ikke alltid godt nok.

DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting and Conformance) Er et oppsett vi legger til I DNS-innstillingene som samkjører SPF og DKIM under en felles protokoll som gir det beste mulige senderyktet på domenet.

Kort fortalt, enda et tiltak for å bekrefte at dere er en legitim avsender og at det ikke er sjans for at det er SPAM. Til sammen utgjør dette den beste sjansen for vellykket leveranse.

Hvis du er bekymret for ditt epostrykte og er interessert i denne oppgraderingen, ta kontakt med oss på hei@a2n.no

TilbakeSe flere artikler
Vi jobber for din synlighet. La oss hjelpe deg med markedsføringen.
Si hei!

Si hei og vi vil ta kontakt med deg :)

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Øyvind Emanuelsen

Teknisk leder

Teamet

Øyvind Emanuelsen

Teknisk leder

André Sunde-Nilsen

Avd.leder web & Partner

Send oss en melding

Ønsker du mer informasjon om en
tjeneste eller et produkt?

Send henvendelse