Hva er SEO?

La deg inspirere av Hannah E. Navin!

Hannah har jobbet i A2N i 6 år og er vår fremste spesialist på SEO. Under finner du noen grunnleggende SEO-tips og generell kunnskap om hva søkemotoroptimalisering er for noe. 



Hvor kommer organisk trafikk fra?
Det finnes mange søkemotorer på internett, slik som Bing, Kvasir, Google og Yahoo for å nevne noen. Blant alle plattformene er det ingen tvil om at Google er størst. SEO står for Search Engine Optimization, og går ut på å tilrettelegge/optimalisere for å bedre synligheten i disse søkemotorene.

Hvordan øke synligheten i søkemotorene?

SEO innebærer å gjøre visse endringer ved design, innhold og det tekniske på en nettside for å tiltrekke seg relevant trafikk. Om en søkemotor anser nettsiden din som relevant til det noen søker etter, vil den rangere siden høyere i søkeresultatene.

Våre fokusområder innen SEO:
  • Sporing & CRO
  • Innhold
  • Brukervennlighet / UX
  • Teknisk
  • Rapportering av funn & resultater

Hvorfor satse på SEO?

Det finnes mange gode årsaker til hvorfor du burde investere i SEO. Det kan gi positive effekter som:

  • Bedre synlighet på nett
  • Økt kjennskap til merkevaren din
  • Merverdi av betalt annonsering
  • Nå potensielle kunder utenom betalt annonsering
  • Gjør nettsiden enklere å benytte (Brukervennlig)
  • Samspill med andre trafikkanaler
  • Øke salg/konverteringer

Hvordan tilrettelegge for søkemotorer?

Det finnes ikke ett enkelt svar på hvordan man kan optimalisere for søkemotorer, og det er heller ikke lett å formidle alt det som står bak. 

Men i bunn og grunn går det ut på kontinuerlig overvåkning og justeringer av nettside og innhold. SEO er altså ingen engangsjobb! 

« Søkemotorer og nettsider har noe til felles - de skal begge benyttes av mennesker.»

De som utvikler søkemotorer har gjort det for å dekke menneskelige behov.  Vi gjør mye av det samme når vi jobber med SEO, men litt baklengs. Med fokus for at søkemotorene skal forstå nettsidene.

Kom i gang med SEO

Ved å analysere hvordan besøkende finner frem til nettsiden, er man på god vei til å vite hva man må gjøre av optimalisering. Nedenfor finner du noen enkle spørsmål som kan hjelpe deg i gang med søkemotoroptimaliseringen.
  • Hvilke søkeord blir brukt for å finne nettsiden?
  • Hvilke søkeord ønsker du å være synlig på?
  • Hvordan rangerer nettsiden på aktuelle søkeord?

Når man først vet hvor trafikken til nettsiden kommer fra, så er det også lurt å analysere brukeropplevelsen på nettsiden.

  • Hvem besøker nettsiden?
  • Hvilke behov har de?
  • Hva gjør de besøkende når de er på nettsiden?
  • Oppnår dere ønsket resultat av de besøkende? (Konverteringer)
  • Hva slags innhold blir mest/minst lest?
  • Mangler nettsiden innhold?
  • Hvor intuitivt og brukervennlig er nettsiden?

Få hjelp med søkemotoroptimalisering

Vi utfører SEO analyser for å kartlegge dagens status på synlighet og avdekker potensielle forbedringsområder på din nettside. Dette er en fin utgangspunkt for å få innsikt i hva som er bra og hva som eventuelt bør jobbes med videre.

Våre spesialister bistår deg gjerne!
Kontakt oss for spørsmål om forbedring av din nettside og synlighet.



Forfatter: Hanna E. Navin
hannah@a2n.no

*Ved innsending samtykker du til personvernerklæringen