Hvordan utnytte Facebook-pikselen

Facebook-pikselen

Facebook-pikselen er et bra verktøy som flere annonsører bør benytte i sin annonsering. Vi gir deg en innføring i hva Facebook-pikselen er og tar for oss 3 måter å utnytte pikselen på.

Hva er en Facebook-piksel?

Facebook-pikselen er rent teknisk en kodesnutt som du plasserer på nettsiden din. Når denne er implementert har du mulighet til å tracke hendelser på nettsiden din, lagre publikum og optimalisere kampanjer etter ønsket hendelse/event.


Nå personer som besøker nettsiden din

Med pikselen har du mulighet til å opprette et publikum basert på de som besøker nettsiden din eller utfører gitte handlinger på nettsiden. Det er for eksempel mulig å opprette et publikum basert på de som har kjøpt et produkt og igjen bruke dette til å lage et speilpublikum av personer som ligner på det opprinnelige publikumet.

Ved å bruke innsikten vi samler inn fra pikselen kan man målrette annonseringen og skreddersy budskap. Vi bruker da annonsekronene på relevante målgrupper som vi vet er interessert i produktet/bedriften.

Optimaliser kampanjen etter ønsket hendelse

Piksel gir det mulighet til å optimalisere kampanjene dine etter ønsket handling ved å legge til sporing av hendelser (Event). Dette er små kodesnutter som må legges til i tillegg til grunnpikselen over. Facebook har satt opp standardhendelser som man enkelt kan kopiere og lime inn i koden på nettsiden sin. Disse plasseres gjerne på de sidene på nettstedet hvor hendelsen har skjedd. F.eks. takke-siden etter å ha fylt ut et skjema. (fullført registrering)



Eksempel:
Bedrift X skal ha frokostseminar og ønsker å samle inn påmeldinger via et skjema på nettsiden. Bedriften bruker da hendelsen “Fullført registrering” som tracker alle som har meldt seg på via skjemaet. Annonsekampanjen blir optimalisert etter konvertinger, hvor ønsket konvertering er fullført registering. Da vil Facebook optimalisere etter å flest mulige konverteringer.


Mål resultatene til annonsene dine

Pikselen gir deg muligheten til å se resultatene fra kampanjen din direkte i Facebook. Det vil være mulig å se alle standardhendelsene du har implementert. I Facebook har man muligheten til å tracke 1, 7 eller 28 dager etter at noen har klikket på annonsen din. Det vil si man får med de assisterte konverteringene. Dette gjør at det av og til kan avvike fra resultatene Google Analytics rapporterer (siste-klikk attribusjon). Pikselen kan dermed hjelpe til å gi et mer riktig bilde på hva Facebook bidrar til.

Er du usikker på hvordan du skal sette opp og utnytte Facebook-pikselen best mulig? Ta kontakt med oss dersom du har behov for rådgivning til å komme i gang!
*Ved innsending samtykker du til personvernerklæringen
en del aven del av