Forfatter

A2N Digitalbyrå

Publisert

Hva er SEO?

Gode tips til søkemotoroptimalisering.

La deg inspirere av gode SEO-tips!

A2N har jobbet med SEO siden 2000 og vi har godt med erfaring innen dette fagfeltet. Under finner du noen grunnleggende SEO-tips og generell kunnskap om hva søkemotoroptimalisering er for noe.

Hvor kommer organisk trafikk fra?
Det finnes mange søkemotorer på internett, slik som Bing, Kvasir, Google og Yahoo for å nevne noen. Blant alle plattformene er det ingen tvil om at Google er størst. SEO står for Search Engine Optimization, og går ut på å tilrettelegge/optimalisere for å bedre synligheten i disse søkemotorene.

Hvordan øke synligheten i søkemotorene?

SEO innebærer å gjøre visse endringer ved design, innhold og det tekniske på en nettside for å tiltrekke seg relevant trafikk. Om en søkemotor anser nettsiden din som relevant til det noen søker etter, vil den rangere siden høyere i søkeresultatene.

Våre fokusområder innen SEO:

  • Sporing & CRO
  • Innhold
  • Brukervennlighet / UX
  • Teknisk
  • Rapportering av funn & resultater

Hvorfor satse på SEO?

Det finnes mange gode årsaker til hvorfor du burde investere i SEO. Det kan gi positive effekter som:

  • Bedre synlighet på nett
  • Økt kjennskap til merkevaren din
  • Merverdi av betalt annonsering
  • Nå potensielle kunder utenom betalt annonsering
  • Gjør nettsiden enklere å benytte (Brukervennlig)
  • Samspill med andre trafikkanaler
  • Øke salg/konverteringer

Hvordan tilrettelegge for søkemotorer?

Det finnes ikke ett enkelt svar på hvordan man kan optimalisere for søkemotorer, og det er heller ikke lett å formidle alt det som står bak.

Men i bunn og grunn går det ut på kontinuerlig overvåkning og justeringer av nettside og innhold. SEO er altså ingen engangsjobb!

« Søkemotorer og nettsider har noe til felles - de skal begge benyttes av mennesker.»

De som utvikler søkemotorer har gjort det for å dekke menneskelige behov.  Vi gjør mye av det samme når vi jobber med SEO, men litt baklengs. Med fokus for at søkemotorene skal forstå nettsidene.

Kom i gang med SEO

Ved å analysere hvordan besøkende finner frem til nettsiden, er man på god vei til å vite hva man må gjøre av optimalisering. Nedenfor finner du noen enkle spørsmål som kan hjelpe deg i gang med søkemotoroptimaliseringen.

  • Hvilke søkeord blir brukt for å finne nettsiden?
  • Hvilke søkeord ønsker du å være synlig på?
  • Hvordan rangerer nettsiden på aktuelle søkeord?

    Når man først vet hvor trafikken til nettsiden kommer fra, så er det også lurt å analysere brukeropplevelsen på nettsiden.

  • Hvem besøker nettsiden?
  • Hvilke behov har de?
  • Hva gjør de besøkende når de er på nettsiden?
  • Oppnår dere ønsket resultat av de besøkende? (Konverteringer)
  • Hva slags innhold blir mest/minst lest?
  • Mangler nettsiden innhold?
  • Hvor intuitivt og brukervennlig er nettsiden?

Få hjelp med søkemotoroptimalisering

Vi utfører SEO analyser for å kartlegge dagens status på synlighet og avdekker potensielle forbedringsområder på din nettside. Dette er et fint utgangspunkt for å få innsikt i hva som er positivt og hva som bør jobbes videre med.

Våre spesialister bistår deg gjerne!
Kontakt oss for spørsmål om forbedring av din nettside og synlighet.

TilbakeSe flere artikler
Vi jobber for din synlighet. La oss hjelpe deg med markedsføringen.
Si hei!

Si hei og vi vil ta kontakt med deg :)

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Teamet

No items found.
Send oss en
melding

Jeg vil gjerne diskutere et prosjekt,
eller avtale et møte.

Takk for din henvendelse. Vi har mottatt din henvendelse og vil svare deg så raskt som mulig
Oops! Something went wrong while submitting the form.