test image alt

Jo Simen Skog

Jobbe med oss?

Send henvendelse

Så hva har endret seg for webbyråer fra da til nå?

I korte trekk, ALT! Det har faktisk endret seg så mye at vi vil gå så langt som å si at webbyråenes tid er over. Misforstå oss rett. Vi trenger fremdeles byråer som lager websider og de må gjerne kalle seg webbyråer fremdeles, men vi tror ikke byråer som utelukkende fokuserer på web vil overleve. Det er veldig få selskaper i dag som kun ser etter byråer som levere web. De ser etter en markedspartner og et markedsbyrå som evner og forstå hele miksen av kommunikasjon og integrere webben med alt det andre de gjør.

Websiden må henge 100% sammen med all annen kommunikasjon, den må være oppdatert, relevant, engasjerende og bidra til å posisjonere og skille selskapet fra konkurrentene. Veldig få skal “bare ha en webside”. Så de fleste webbyråer har opp gjennom det siste 10-året innsett dette og endret seg fra å levere web til å levere hele spekteret av markedsføringstjenester. Les mer om våre tanker om hvordan et markedsføringsbyrå bør møte utfordringene og mulighetene markedsførere står overfor i dag.

Mange av de aller fremste markedsføringsbyråene i verden i dag, startet som rene webbyråer – eller rene reklamebyråer.​

Anders Krokfoss

Anders Krokfoss, CEO / Partner & Rådgiver i A2N markedsførings- og digitalbyrå.

Hva gjør et webbyrå?

Som nevnt over, tror vi at byråer i dag må kunne levere hele spekteret av markedsføringstjenester. Men likevel, er det viktig å rendyrke og profesjonalisere prosessen rundt utvikling av ny nettside/ webside. Vi mener at webbyråer og markedsføringsbyråer har en viktig rolle med å utfordre kunden og bidra med ideer og forslag som kunden ikke selv har sett. Derfor bør et webbyrå ikke sluke en kravspekk rått, men be kunden inn på en workshop, bli kjent, stille de viktige spørsmålene. Foruten de selvsagte spørsmålene rundt målsetninger, funksjonalitet, målgruppe, forventninger og budsjetter bør vi også snakke om strategi, merkevare, design, digital markedsføring og medievalg. Ja det er også lurt å ta turen innom optimalisering av markedsaktiviteter og be om å få tilgang til data på dagens nettsider.

Alt dette og mye mer bør byrået få kjennskap til for å kunne bidra best mulig opp mot ny nettside. En utfordring kan ofte være at dere som selskap har laget en kravspekk og sender denne til et utvalg byrået. Det kan føre til at webbyråene/ markedsføringsbyråene vegrer seg for å dra kunden igjennom denne prosessen og det er ganske troverdig at selskapet heller ikke ønsker å ta denne runden med byråene i en slik anbudskonkurranse. Dette kan være en utfordring, men husk på å ta dere tid til dette når byrå er valgt. Dette for å unngå å tape mulighetene som ligger der. Velg det byrået som gir dere tillit og virker overbevisende i forhold til å forstå dere og som er sultne på å skape resultater sammen.

Web design as a single standalone entity is dead. Most web design companies agencies only tend to focus on the tactics or the functionality, so miss out massively on what really is needed to help drive a business forward.

Zibusiso Mkhwanazi World Economic Forum Young Global leader, World Entrepreneur Award Finalist​

A2N fra webbyrå til markedsføringsbyrå

Kundene våre har tilgang til et komplett sett med funksjoner som strategi, merkevarebygging, kreativitet, design, webutvikling og digital markedsføring for å hjelpe våre kunder med å nå deres mål.

Denne virtuelle modellen er spesielt egnet i det moderne markedsføringslandskapet hvor våre kunder får tilgang til en stor pool av erfarne markedsførere på tvers av mange markedsføringsdisipliner. Gjennom denne modellen får våre kunder tilgang til kompetanse og erfaring som rett og slett er langt utenfor rekkevidde for de fleste bedrifter både rimelig og tilgjengelig.

Våre kunder får tilgang til et komplett markedsføringsteam med spesialister – merkevareeksperter, kreatører, designere, markedsførere, spesialister på digital markedsføring, tekstforfattere, utviklere m.m. – og med et mangfoldig sett av kunnskap, markedsføringsinnsikt og bransjeerfaringer på et høyt internasjonalt nivå.

The agencies that will survive are agencies that are able to generate great ideas and strategically integrate paid, owned and earned media channels with the big idea. Silos are clearly an increasing problem from a client perspective.

Zibusiso Mkhwanazi World Economic Forum Young Global leader, World Entrepreneur Award Finalist

Hva du kan forvente av tjenester fra markedsføringsbyrået A2N

Mange markedsføringsbyråer tilbyr bare noen få markedsføringsspesialiteter. A2N er et fullservice markedsføringsbyrå og tilbyr vi alle tjenester i hele bredden av en moderne markedsføringsplan, som:

  • Strategi
  • Merkevarebygging
  • Konseptutvikling og kreative prosesser
  • Design / Webdesign
  • Digital markedsføring (SEO, Betalt søk, sosiale medier, epostmarkedsføring m.m.)
  • PR
  • Mediekjøp og mediavalg
  • Film / Video
  • Foto
  • Web- og digital utvikling

Today of course websites are approached in a completely different way. If you really believe that your website should be a major contributor to your marketing and sales efforts then it can not just be seen as a single entity out there on its own, but has to be a working part within an overall marketing strategy.​ Its just not good enough to be a website designer or a marketeer in isolation of each other. The two are so intertwined that they are indistinguishable from each other.

Zibusiso Mkhwanazi World Economic Forum Young Global leader, World Entrepreneur Award Finalist

Les mer om vår reise fra webbyrå til markedsøringsbyrå her.

Ny nettside eller nytt webdesign? Hvordan går du frem?

Du trenger ikke å ha kartlagt alle dine utfordringer før du går til et byrå. Det er vel så viktig at byrået er med på å finne ut av hva ditt behov er og hvordan det kan løses på best mulig vis. Din gamle nettside dekker muligens en del behov, men har kanskje et problematisk publiseringsverktøy eller et utdatert design? Kanskje du ønsker nye funksjoner? Kanskje trenger du også å oppdatere logo og profil?

Les mer om hvordan du kommer i gang med ny nettside her.

Et webbyrå/ markedsføringsbyrå hjelper deg med ny nettside & webdesign

A2N har milevis av erfaring med webprosjekter og har i årenes løp utviklet nesten 2000 websider. Hvert prosjekter unikt, men fasene i prosessen er ofte lik fra prosjekt til prosjekt. Et større prosjekt tar lengre tid, koster mer og har mer omfattende faser, mens et enklere prosjekt leveres raskt og effektivt.

Hva koster det å utvikle en ny nettside?

Budsjettet til en nettside avhenger av hvilke behov du har, og hva du ønsker å oppnå.

Når du skal hente inn tilbud til ny nettside, er det smart å sette av litt tid i forkant til å definere mål, behov og budsjetter. Vi som byrå har en viktig rolle med å avklare forventninger og finne muligheter. Vi leverer enkle webløsninger fra kr 25.000,-, men de fleste av våre prosjekter starter på kr 75.000,- og oppover.

Når du skal sammenligne pristilbud fra ulike leverandører, bør tilbudet svare til den samme løsningen. Derfor har vi noen verktøy vi bruker for å komme opp med en kravspesifikasjon for nettsiden. Den kravspesifikasjonen kan du bruke for å sammenligne løsningen opp mot andre leverandører, eller så kan vi bruke den videre for å bygge din nye nettside.

Webprosess fra idé til ferdig nettside

Vi starter alltid med et forprosjekt. I et forprosjekt avdekker vi behov og mål. Men viktigst av alt, vi blir kjent med bedriften og leter etter gullet dere kanskje ikke ser så lett selv. Webbyrået trenger å bli kjent med dagens kommunikasjonsstrategi, design, konkurrenter, innhold osv. Også vil vi grave og utfordre dere en del.

Innsikt – ikke la webbyrået fomle i blinde

Vi ønsker se på data som eksisterer og analysere dette. Vi kobler dette med vår innsikt og trender

Webdesign – Look & Feel

Dette er viktig. Vi kobler på våre senior designere allerede i forfasen, slik at kravspesifikasjonen også blir en prototyp

Plattform og utvikling

Valg av plattform må ikke nødvendigvis gjøre helt i starten. Et erfarent webbyrå vil ha flere alternative plattformer i verktøykassen og bør stå fritt. Noen ganger kan vi vente helt til forfasen med design er helt ferdig før vi tar det endelige valget.

Innhold og SEO

Innhold, innhold, innhold! Godt innhold blir bare viktigere og viktigere. Dette er også viktig for alt av markedsføringsarbeid i ettertid og har vi ambisjoner om god SEO vil innholdet spille hovedretten. Vi vil komme med innspill, råd og anbefalinger for godt innhold og anbefalte tekster til landingssider. Vi kan også bistå med tekstforfatter og SEO spesialist.

Lansering av ny nettside

Her er det også mye å tenke på og det er en stor fordel av vi har lansert over 1500 nettsider før. Vår erfaring er din trygghet. Vår leder for webtemaet har har vært hos oss i 20 år og vil ta deg trygt igjennom også denne fasen. Mer om dette tar vi i et møte.

Webbyrået A2N i Oslo – et av Norges lengstlevende?

A2N startet som et rent webbyrå allerede på slutten av 19-hundretallet. Ja det er faktisk sant! Det er ikke mange webbyråer som har eksistert så lenge. Vi startet under navnet Assist2net og lenge før Sosiale Medier, Content Marketing, Performance Marketing og Google Ads var begreper noen av oss kjente til. Den gang handlet det om å lage enkle nettsider, gjerne få den klassiske 6-siders bedrift-brosjyren på nett. Og vi måtte faktisk overbevise bedriftene om at det var lurt å ha en nettside. De var jo tross alt på Gule Sider…
Ta kontakt med oss for en web- og markedsprat!

Vi jobber for din synlighet. La oss hjelpe deg med markedsføringen.
Send henvendelse

Teamet