A2N logo som forfatterbilde

A2N Markedsførings- og digitalbyrå

Jobbe med oss?

Send henvendelse

Er nettsiden din treg, risikerer du at brukeren blir irritert, mister tålmodigheten og forlater nettsiden uten å foreta seg noe.

Google prioriterer nettsideversjonen for mobil høyere enn desktop.

Det viktigste du bør gjøre i 2022 er å sørge for å ha en nettside som laster rask, og tilbyr en god brukeropplevelse.

Vi, som så mange andre har levert WordPress i mange år og kommer sikkert til å levere en del WordPress fremover også.

Denne artikkelen gir deg som har WordPress gode tips for hastighet, men tipsene er også gyldige for mange andre plattformer.

Det er også viktig for oss å understreke at vi leverer andre og mer fremtidsrettede løsninger.

Vi går blant annet med full styrke inn i modulære avkoblede CMSer.

Dette er webteknologi som blant annet sørger for vesentlig raskere lastetider og gir enorm fleksibilitet for videreutvikling av en webløsning.

Her er A2N sin guide for raskere nettside! 8 enkle steg:

Vedlikehold og oppdatering av nettsiden

Spør om en vedlikeholdsavtale hos ditt byrå.

Oppdatert programvare er ikke bare smart for sikkerheten, men vil også forbedre sidehastigheten.

Husk at dette i særlig grad gjelder nettsider med åpen kildekode som WordPress.

Hold deg unna sidebyggere

En sidebygger, altså en modul som lar deg designe og redigere egne layouts kan være praktisk og gi mye verdi.

Dessverre er det få produkter som gjør dette fleksibelt og raskt. Man ofrer som regel hastighet for fleksibilitet.

Vi anbefaler utvikling av nettsider fra bunn, med et bevisst forhold til hvilke sidemaler og innhold man ønsker å presentere.

Bruk et skreddersydd tema (for WordPress CMS)

Det er ingen hemmelighet at godt håndverk og best-practise webutvikling gir både mer sikkerhet og lavere lastetid enn snarveier.

Et ferdigtema for nettsiden kan virke fristende å benytte for å spare tid og kostnader.

Dette anbefaler vi at du styrer unna.

En del av ferdigtemaene til eksempelvis WordPress er dessverre dårlig laget, og kan gjøre nettsiden veldig treg, og medfører en del risiko dersom det ikke oppdateres jevnlig.

Med kvalitetsplugins (kjøp lisenser) kan du få nettsiden din til å være både fancy og rask på samme tid.

Hold eksterne script til et minimum

Flere WordPress plugins laster mange filer fra andre nettsteder.

Det kan være script, stylesheet, bilder eller script for markedsføring som FB-pixel, Google Analytics, Insight Tag for Linkedin m.m.

Ved å bruke Google Tag Manager sikrer du at nettsiden kun laster script dine ved behov og ikke unødvendig.

Husk at for hver funksjonalitet eller script du legger til, dess flere eksterne forespørsler blir det til nettsiden.

Gjør en vurdering på hvilke du trenger og hvilke du MÅ ha.

Minimere CSS- og Javascript-filer

Dette punktet henger litt sammen med det forrige.

For hver plugin du benytter vil det bli lagt til en ny Javascript- eller CSS-fil.

Hovedproblemet med mange CCS eller JS-filer er tilstedeværelsen av disse som blir lastet ineffektivt.

Ved å fjerne alle unødvendige tegn fra kildekolden (minimere JS- og CSS-filer), kan du lagre alle ressursene i en fil.

Bruk lazy-load om nødvendig (for WordPress CMS)

Noen landingssider kan ha mange bilder (ansattmoduler) eller bildegallerier (artikler).

Ved å bruke en plugin eller kode som laster innholdet asynkront (ett og ett element), er det flere millisekunder å spare på lastetiden.

Det er ikke nødvendig å laste bildegalleriet nederst på siden eller alle 80 ansattebilder samtidig.

Med for eksempel lazy load for WordPress kan innholdet og særlig bilder lastes etter hvert som brukeren scroller.

Ikke last opp video/lydfiler direkte i webløsningen

Ønsker du å benytte video på nettsiden? Bruk kanaler som YouTube eller Vimeo for å embedde videokoden på nettsiden.

Slik unngår at løsningen bruker enorme ressurser dersom flere brukere ser på videoen samtidig. Du kan da streame videoen fra et annet medie, men vise den på nettsiden.

Reduksjon av kall på databasen (avansert)

Antall forespørsler på hovedtråden er informasjonen og elementer som lastes for å vise innhold og funksjoner.

Dette varierer fra nettside til nettside, men hovedregelen er å holde dette til et minimum – det vil si rundt 50-70 forespørsler.

Har hovedtråden din 100-150 forespørsler til databasen for å laste en av dine landingssider, har du (eller utviklerne) en jobb å gjøre!

Og husk; Det finnes i dag flere gode alternativer til WordPress.

Snakk med oss om modulære avkoblede CMSer.

Hva gjør en nettside treg?

Akkurat hva som gjør en nettside treg eller gir høy lastetid er et sammensatt spørsmål.

En kort oppsummering av de punktene du leste over vil hjelpe deg et godt stykke på vei. Så for repetisjonens del:

Elementer som kan gjøre nettsiden din treg og lastetiden høy:

  • Tung side med resurskrevende kode
  • Dårlige plugins/utvidelser på kjernekoden
  • Ukomprimerte bilder/unødig store bilder
  • Videoer som ikke er embeddet
  • For mange eksterne scripts
  • Mange forespørsler til databasen

Interessert i en gratis analyse av nettsiden?
Kontakt oss for en enkel audit med anbefalinger og tiltak for din nettside.

De viktigste fallgruvene for sidehastighet kan du enkelt unngå før du lager nettside og som en del av utvikling/lanseringsfasen:

  • Hosting/valg av leverandør
  • Dårlig kode
  • Bruk av sidebyggere (WPBakery, Elementor, Divi)

BONUSINNHOLD

Takk for at du leste artikkelen helt hit, det betyr kanskje at du er i overkant interessert i sidehastighet?

Lenger ned har vi gjemt noen ekstra tips til deg.

Kan bildene mine påvirke lastetiden?

Det enkle svaret er ja. Bildetyper og bildestørrelse på nettsiden har mye å si for lastetiden. Husk å komprimere bilde og tilpass bildestørrelsen før innholdspublisering. La oss utdype:

Bilder gjør nettsiden levende og er fine til å bryte opp innholdet. Dette skaper også mer engasjement hos leseren. Dagens mobiltelefoner tar også fantastiske gode bilder.

Bilder til nettsiden bør tilpasses formatet det er tiltenkt på nettsiden, og gjerne egne versjoner for mobil/desktop i noen tilfeller.

Vi anbefaler bruke et bilderedigeringsprogram som Adobe Photoshop eller tilsvarende for bildekomprimering.

Her kan du enkelt komprimere bildet opptil 20 ganger eller mer.

I våre egne WordPress produkter benytter vi en tredjeparts skyløsning som optimaliserer bildene for oss og våre kunder som ikke ønsker å holde øye med hvor optimal komprimeringen av deres bilder er.

Cloudflare – premium webhosting

Cloudfare er et innholdsleveringsnettverk (CDN) med et sikkerhetslag.

Ved å bruke CloudFlare for din nettside rutes trafikken gjennom det globale nettverket til Cloudflare.

Dette betyr at CloudFlare lagrer en kopi av statiske filer som medfører raskere visning av siden globalt ettersom det lastes ned fra server som er nærmere besøkende til nettstedet ditt.

Dette kan være særlig smart dersom du har en global eller internasjonal nettside med flere språk.

Fordelen med å benytte CDN er at data blir komprimert for forespørsler og bestemmer hvilke ressurser som skal caches basert på filnavn.

Det er likevel ikke i alle tilfeller det lønner seg å benytte CDN.

I noen tilfeller, dersom websiden ikke er riktig satt opp, vil du ikke dra nytte av CloudFlare.

Dette gjelder også dersom gjennomsnittlig avstand fra nettsidens brukere til CDNet er større enn direkte til nettsiden.

Usikker på om Cloudflare er riktig valg? Snakk med en ekspert hos oss om hosting!

Hvordan sjekke sidehastigheten på din nettside?

Det finnes flere verktøy å sjekke sidehastighet for mobil og desktop for din nettside.

Google har sin egen Google Page Speed. GTMetrix og Pingdom er andre verktøy som kan benyttes.

Tips! Husk å velge en server nærmest deg for et mest mulig rettferdig testresultat.

Hovedformålet med å teste sidehastigheten til nettsiden er å kunne avdekke problemer og konkretisere riktige tiltak for å gjøre nettsiden raskere.

Hvor rask nettsiden kan bli eller hastighetspotensiale er begrenset til størrelse på siden, selve utviklingen, mengde innhold, elementer, effekter, bilder og hvilke tiltak som allerede er gjort.

Interessert i ny og rask nettside?

Send oss litt informasjon om dine behov og motta et pristilbud fra oss!

Det kan nok hende vi vil anbefale deg mer fremtidsrettet teknologi enn WordPress, ta en prat med oss da vel!

Vi jobber for din synlighet. La oss hjelpe deg med markedsføringen.
Send henvendelse

Teamet