Sosiale medier

Vi i A2N er rå på sosiale medier, både LinkedIn, Snapchat, Facebook og Instagram. Vi bistår din bedrift med strategi, innhold og annonsering i sosiale medier som blir lagt merke til!

Snakk med oss om sosiale medier

Sosiale medier er en fellesbetegnelse for digitale plattformer som sørger for massekommunikasjon. Det er derfor en god idé å drive markedsføring på disse kanalene, da du når ut til mange på samme tid. Markedsføring i sosiale medier fungerer godt til både merkevarekjennskap og salg.

En fordel med sosiale medier er at det er lett å tilpasse markedsføringen til bedriftens mål.

Dersom målet er å være synlig og bygge kjennskap til merkevaren, er sosiale medier en svært effektiv kanal, på lik linje som dersom målet er trafikk til nettsiden. Ved å ha klare, definerte mål øker sjansen for å lykkes med markedsføringen i sosiale medier.

Vi hjelper alle slags bedrifter med å lykkes i sosiale medier. Enten det er å bygge opp en ny tilstedeværelse, hjelpe med det eksisterende innholdet eller betalt annonsering.

Det er en fordel å være synlig både organisk og betalt, og vi har spesialister som er gode på nettopp dette.

Hvilken plattform passer din bedrift?

Det finnes mange sosiale kanaler og det kan være vanskelig for bedrifter å navigere seg i landskapet.

Facebook, Instagram, Snapchat og LinkedIn er alle kanaler det er verdt å vurdere.

Hver kanal har sine formål og det betyr ikke nødvendigvis at man må være til stede på alle. Våre spesialister vil veilede deg og hjelpe din bedrift å finne hvilke sosiale medier dere bør satse på.

Sammen vil vi jobbe for å finne den beste løsningen for å nå deres målsetninger. Dersom din målgruppe er aktiv på sosiale medier er det essensielt for din bedrift å ha en tilstedeværelse i disse kanalene. Selv om du er en B2B-bedrift, og utelukkende ønsker å gjøre annonsering på LinkedIn, kan man også få mye for pengene gjennom annonsering på Facebook.

Husk at du ønsker oppmerksomhet fra mennesker, ikke roboter.

Sosiale medier fungerer godt til å skape dialog med kunder og skape et engasjement rundt merkevarer. Utnytter du kanalene riktig kan det blant annet bidra til å få flere salg, flere kvalifiserte leads, skape trafikk og økt kjennskap til din merkevare.

Facebook

Facebook startet som et sosialt nettverk for at venner kan holde kontakten, men i dag er Facebook mye mer enn det.

De fleste bedrifter har en digital tilstedeværelse på kanalen, noe som gir økt sjanse for å nå ut til mulige kunder og samarbeidspartnere. Facebook er det største sosiale mediet i Norge, hvor hele 83% av befolkningen har profil.

Bedrifter har sin egen bedriftsprofil som i dag ofte brukes av kunder til å finne åpningstider, beliggenhet og lignende.

Facebook er en kostnadseffektiv annonsekanal med mange muligheter for målretting og flere ulike annonseformater. 

For å benytte seg av annonsering på Facebook trenger du en Facebook-side for bedriften din. Dette er også avsender av annonsen.

Ved å annonsere på Facebook kan du enkelt linke til en landingsside eller et arrangement.

Formatene er mange, blant annet video, bilde og ulike animasjoner. Bildene kan hentes fra nettsiden, eller ved hjelp av våre designere. Mulighetene er mange, og det er kun fantasien som setter grenser!

I praksis finnes det to typer annonser på Facebook. Enten ved å opprette en annonse i annonseadministrasjonen til Facebook, eller ved å fremme et organisk innlegg.

Les mer om dette her.

Instagram

Instagram er eid av Facebook/Meta og annonseringen foregår derfor på samme måte som Facebook, inkludert alle muligheter for målretting.

Denne kanalen har opplevd stor vekst og i dag har 2,5 millioner nordmenn profil. Derfor er dette blitt en kanal som bedrifter kan utnytte både i form av organisk innhold og annonsering. Vi hjelper også bedrifter med å lykkes med en digital tilstedeværelse, i form av organiske poster og innhold.

I og med at Facebook og Instagram benytter samme annonseverktøy, er det best practise å annonsere på begge kanalene, slik at algoritmen får jobbet best mulig. Samme annonseverktøy = to kanaler for prisen av én!

Les også: 4 tips til videoer i sosiale medier

LinkedIn - verdens største profesjonelle nettverk

LinkedIn er verdens største profesjonelle nettverk og er en veldig effektiv kanal for B2B-kunder. Det betyr ikke at B2C-kunder ikke kan benytte seg av LinkedIn som kanal.

Faktisk ser vi at LinkedIn blir mer og mer populært, både i jobbsammenheng - men også i privatlivet.

LinkedIn er ikke lenger en plattform for kun arbeidslivet. Kanalen fungerer godt på begge områder, med sin unike målgruppesegmentering.

Ved bruk av LinkedIn som annonseplattform kan du treffe de riktige personene. Det være seg utdanning, stillingstitler, bransjer og lokasjon.

Likevel anbefaler LinkedIn å ikke begrense målgruppen for mye, da dette gir algoritmene mindre spillerom.

LinkedIn baserer målgruppene på hvilken informasjon brukeren har oppgitt på sin profil, ved hjelp av dette gjør det at målgruppene er svært nøyaktige.

Snapchat

Den perfekte kanalen for å være kreativ!

En stor del av vår hverdag har stadig begynt å handle om Snapchat. Antall brukere i kanalen vokser og Snapchat blir stadig en viktigere kanal for mange for å kommunisere sitt budskap effektiv.

Her kan du nå din målgruppe raskt, med fullt fokus (hele mobilskjermen), og da særlig med video. Videoannonsering er svært effektfullt dersom du ønsker å bygge kunnskap, oppmerksomhet om ditt selskap og tjeneste.

Pssst! Kanalen har relativt lav CPM (kost-per-tusen-visning) og du når ut til mange på kort tid, til en rimelig kostnad! Dette er særlig effektivt ved produktlansering eller ved tilbudskampanjer for B2C-segmentet.

Snapchat tilbyr også mange unike muligheter for den annonsøren som kan og ønsker å være litt leken og kreativ. 

Hvordan lykkes med sosiale medier?

For å lykkes med annonseringen er det viktig å ha satt seg en tydelig målsetning fra start og ha en definert målgruppe.

I løpet av en kampanjeperiode vil testing være en viktig del for å lære.

Som i andre digitale kanaler viser resultatene hva som fungerer og vil legge føringer for veien videre.

Annonsering i sosiale medier kan brukes til å generere salg, skaffe leads, oppfordre til dialog, bygge kjennskap eller skape trafikk til nettsiden. Det kan med andre ord brukes til ulike formål og ha ulike roller i kanalmiksen.

Godt innhold i de sosiale kanalene

Sosiale medier er på brukerens premisser og det er derfor viktig å ha godt innhold. De som lykkes, klarer å tilpasse sitt innhold de ulike mediekanalene og målgruppene.

Tall fra Facebook viser at man kun har 1,7 sekunder til å fange oppmerksomheten til publikum. Dette setter helt andre krav til innholdet enn f.eks. en tradisjonell TV-reklame.

Community Management

Skap en god dialog med dine kunder i sosiale medier. Uttalelser fra dine kunder kan være gull verdt hvis de er gode, men ødeleggende dersom det ikke håndteres riktig.

Det er derfor svært viktig å ha god kontroll på dialogen som skjer i sosiale medier.

Vi kan bistå dere som bedrift i den daglige driften og oppfølgingen av bedriftens kontoer. 

Våre erfarne og sertifiserte spesialister vil hjelpe din bedrift til å lykkes med sosiale medier. Vi kan bistå på alle områder og vil gjerne være din sparringspartner for sosiale medier!

Ta kontakt i dag for en prat med en av våre rådgivere!

Tilbake
Send oss en melding

Ønsker du mer informasjon om en
tjeneste eller et produkt?

Send henvendelse